mandag 20. juli 2009

Enkelte trenger en reality-check!

Det har vært en del påstander fra enkelte at bare Fremskrittspartiet kommer i regjering, så vil alt bli så veldig mye bedre. Alt skal bli bra med FrP i regjering, og ingen skal lenger behøve å slite, visstnok.

For det første så tror jeg nok ikke at en ren FrP-regjering er så sannsynlig med det første. Fremskrittspartiet har mer enn nok med å komme seg i regjering med Høyre, langt mer på egen hånd.

Dessuten er det grenser for hvor mye tilhengerne av FrP har å se fram til med FrP i regjering - sammen med Høyre. Høyre har gjort det klart at de ikke kommer til å akseptere brudd på handlingsregelen, at de ikke kommer til å akseptere FrPs kulturpolitkk, at de ikke kommer til å akseptere FrPs klimapolitikk og en hel rekke andre ting.

Jeg tipper at enten så finner ikke Høyre og FrP sammen etter valget til høsten (forutsatt at forholdene i det hele tatt ligger til rette for at disse partiene kan danne regjering), eller så finner de sammen bare for å gå fra hverandre slik som de gjorde i Bergen.

Begge partiene har vel også lagt krav på å få statsministeren, så vidt jeg vet. Noe som selvfølgelig er uakseptabelt sett fra Høyre sitt ståsted. I Bondevik-regjeringen var det jo sånn at Høyre var det største partiet, men for å kompensere og slippe til det mindre partiet fikk KrF statsministeren.

1 kommentar:

Håkon sa...

Som Høyremann må jeg si at jeg syns Erna er en klovn som mener at hun skal bli statsminister. Hun er en dårlig leder for partiet mitt.

H og FRP har mye felles. De har fokus på løsninger. Ikke hvem som skal utføre løsningene som de rødgrønne har.

Jeg tror åpningspåstandene dine ikke kommer fra noe politisk parti, men kanskje uttalelser fra enkeltmennesker eller fantasi.
Det blir ikke gjennomført det FRP sier på 4 år.
AP har sittet nesten hele tiden etter krigen og har fremdeles mye igjen. Så vi må regne med at det tar tid.

Men, vi har mange uløste oppgaver.
Vi ligger ikke bare etter Sverige på veier. Vi ligger etter Albania.
Vi ligger på bunnen av skolemålinger i OECD.
Vi har enorme trygdeutgifter. Disse utgiftene kan kuttes uten at det går utover brukerne.

Vil du vite hvordan, K.A. ?

 
Blogglisten